torsdag 6. desember 2012

Luke 6 2012 Julesvibler


Nerdemannen MÅ ha svibler i huset til jul. Han mener rett og slett at lukta av jul bare kan materialiseres i duften av en blomstrende svibel. Og når det er ett av veldig få juletradisjoner han ikke kan leve uten, så er det en enkel sak å få på plass.

Nå må det også sies at jeg vanligvis løper lett panisk ut i byen tre dager før jul på jakt etter herligheten. Da er det to mulige utfall:
  • Alle blomsterbutikkene, og jeg mener alle,  er helt fri for svibler.
  • Den ene butikken har noen få igjen som er så lite utsprunget at det ser ut som en botanisk sensasjon hvis de blomstrer før påske.

Men i år er det annerledes. Vi skriver 6. desember og jeg har allerede vært på shopping. Og siden jeg ikke ikke har grønne finger, faktisk så finnes det ikke en gang snev av det, gjør jeg det så enkelt som mulig. Jeg skyller av jorden og setter svibelløkene (heter det det?) i et glass med litt vann. Og så overhører jeg glatt offingen og okkingen fra Nerdemannen som tørt konstaterer at han godt kunne tenkt seg at jeg hadde satt sviblene i store oppsatser i kurver, med mose, kuler, kongler og sløyfer. Sånn som hans mor gjorde det… 

Men der går grensen! Vi har svibler i hus, og forhåpentlig blomstrer de før lille julaften…

4 kommentarer:

  1. Herlig. Sviblene varer lenger i bare vann.

    SvarSlett
    Svar
    1. Huh, er det mulig at jeg gjør noe riktig som har med blomster å gjøre? You made my day!

      Slett
  2. Var noen utrolig tøffe vaser du hadde sviblene i.. TIps om hvor man får tak i slike...? (i Tromsø?)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjøpte disse for 2-3 år siden. Ikke helt sikker på hvor, men tror jeg kjøpte de på MesterGrønn på Nerstranda.

      Slett